Je huisstijl is verouderd. Wat nu?!

door Gianni Reusens | 08/03/2018

De meeste bedrijven houden hun huisstijl up-to-date door elke 3 jaar een revisie aan te brengen. Dit lijkt snel – en dat is het ook – maar wanneer men dit overslaat duurt het niet lang voor je bedrijf verouderd overkomt.

Bekijk het als het jaarlijks onderhoud van je wagen, de lenteschoonmaak of je halfjaarlijkse tandartscontrole. Eén instantie overslaan gaat niet veel verschil maken, maar daarna escaleert alles zeer snel…

Voor diegene die het toch te ver lieten komen, hebben we de beste manieren uitgelijnd om je te herpakken en de schade te beperken.



Wanneer er een klant bij ons komt aankloppen met dit probleem, voelt ons kantoor vaak als een spoedafdeling voor grafisch design. Het is dan aan ons om in enkele weken, jaren aan achterstand in te halen om dat bedrijf terug op tempo te krijgen.

Eigenlijk zijn er in dat geval slechts twee opties mogelijk, maar de keuze tussen die twee is vaak niet zo simpel.

Hoe jij je bedrijf kan herpakken op grafisch gebied.


Wanneer je beslist om je huisstijl terug relevant te maken, heb je twee opties; je huidige stijl updaten of een volledig nieuwe huisstijl lanceren. Welke van deze twee opties je kiest, hangt af van de globale strategie van je bedrijf.

Optie 1: Update.

Je zal als bedrijf voor optie één kiezen wanneer je succes afhankelijk is van een vaste klantengroep en die dus ook wil behouden. Vraag jezelf of je bedrijf een strategie heeft waarin herkenbaarheid en vertrouwdheid een grote rol spelen.

Dit is vaak het geval bij; restaurants, clubs, diensten B2B (boekhoudkantoren), evenementen,…

Omdat je beter niet sleutelt aan een winnend team, kies je bij dit soort bedrijven voor een update.

Optie 2: Reset.

Wanneer je bedrijf niet afhankelijk is van de persoonlijke relatie met zijn cliënteel, is een volledige reset vaak het beste idee. Je hebt de vrijheid om een volledig nieuwe marktpositie in te nemen, zonder negatieve invloed op de huidige gang van zaken.

Dit is vaak het geval bij: Kledingzaken, webshops, diensten B2C (dak werken, loodgieters),…

In deze gevallen vervang ge je je vervallen huisstijl best met een volledig nieuwe.

Deze opties komen neer op;


-          “Behouden we onze huidige strategie?”

     of

-          “Gaan we voor een nieuwe aanpak?”

Optie 1 & 2 verduidelijkten hopelijk wat de veiligste keuze is voor jouw bedrijf, naar gelang de sector. Er zijn echter gevallen waarin nood boven standaard procedure gaat.

Beide opties zijn goede ideeën wanneer je enige probleem bij de huisstijl ligt. Maar wanneer er diepere problemen zijn in je bedrijf, kan dit niet gewoon opgelost worden door wat mooi design.

In dit geval gaan we steeds voor optie 2, de “reset”.

Als je bedrijf zich in nood bevind, is je eerste instinct vaak om aan je product te werken of meer prospecten te bereiken. Terwijl dit geen slechte ideeën zijn, zullen ze weinig effect hebben. In de ogen van de wereld ben je namelijk nog steeds hetzelfde bedrijf.
We willen je nieuwe huisstijl hier gebruiken om duidelijk te maken dat je bedrijf is afgestapt van zijn vorige strategie. Zo maak je duidelijk aan de buitenwereld dat er een andere gang van zaken is ingegaan.

Je product verbeteren, nieuwe prospecten bereiken, adverteren, nieuwe diensten aanbieden,… of wat de volgende stap voor je bedrijf ook was, nu zal die een verschil maken.

Geankerd aan een slechte positie, is het bijna onmogelijk om voor verbetering te zorgen.

Je huisstijl gebruiken om een nieuwe marktpositie in te nemen, staat je toe om een nieuwe strategie te implementeren. Dit maal zonder negatieve ankers.


“Dus wanneer doe ik wat?”


-          Update:

Dit is wat je doet wanneer je bedrijf op rolletjes loopt maar je dit niet in gevaar wil brengen. Het is simpelweg een +-3-jaarlijks onderhoud.

-          Reset:

Hoe meer vrijheid je jezelf geeft, hoe makkelijker het is om een effectieve huisstijl te ontwikkelen. Hierbij komt wel het risico kijken dat eerdere klanten je bedrijf niet meer zullen herkennen. Daarom is dit in veel sectoren af te raden.

In sommige gevallen heb je geen andere keuze, ongeacht de sector. Wanneer je bedrijf fundamentele problemen heeft, is een reset van de huisstijl de eerste en makkelijkste manier om je hieruit te manoeuvreren.

Eens je tot hier gelezen hebt, heb je je bedrijf zonder twijfel al in één van deze categorieën geplaatst. (Of misschien niet, en voel je je nu heel goed over de uitstraling van je bedrijf!!)

Als je je in één van de eerder besproken categorieën bevind, vraag je je waarschijnlijk af hoe jouw bedrijf er uit zou kunnen zien in een nieuw jasje, en wat dat nieuw jasje allemaal mogelijk zou kunnen maken.

Je kan wat inspiratie opdoen in ons portfolio. Maar net als al die bedrijven is ook jouw bedrijf volledig uniek. Daarom bieden we als gevolg van deze blogpost een vrijblijvende consulatie aan waarin we de mogelijkheden van jouw huisstijl verkennen.

“Wat zou een update of reset wel niet mogelijk kunnen maken voor je bedrijf, of wat zou een gebrek eraan naartoe kunnen leiden in enkele jaren?”


Deze blogs zijn geschreven om je over zaken als dit na te laten denken. Want je hoofd bij de zaken houden in een constant veranderende wereld, is cruciaal voor zakelijk succes.

Akkoord? – Garandeer dan dat je elke post ontvangt door hier je e-mail achter te laten, dan denken we samen verder over het succes van je bedrijf. Je krijgt geen spam, enkel blogposts als deze. (En nu en dan eens een cadeautje.)

Jullie horen gauw weer van me!
Chuck. bvba

Ps. Het up-to-date houden van je huisstijl is zeer belangrijk voor “long-term-succes”. Bekijk hier wat een sterke impact een simpele “update” wel niet kan hebben. Neem nu vrijblijvend contact met ons op en ontdek wat dit voor jouw bedrijf kan betekenen.

Gerelateerde artikels

Momenteel geen gerelateerde artikels... Kijk eens op het overzicht.


[x] sluiten

KRIJG 5 GRATIS SOCIAL MEDIA TOOLS

Laat je e-mail achter en wij sturen je direct een PDF op.