Wat maakt een website succesvol?

door Gianni Reusens | 08/03/2018

Een website die succesvol is,

is een website die gericht is op de klant.


“Op elk potje past een dekseltje.”

Dat is iets wat mijn mama vroeger vaak zei. Ik ben ondertussen nog single, dus ik weet niet hoe goed dit advies echt was…

Maar op gebied van webdesign is dit het beste advies dat ik ooit gekregen heb. Want het heeft me geleerd hoe je een website succesvol maakt, en dat ge ik je nu ook leren, op een makkelijk te begrijpen manier.

Sommige mensen klikken meteen met elkaar, andere nooit. De waarheid is, dat het net hetzelfde gaat met websites en de mensen die ze bezoeken. Soms land je op een website en spendeer je de komende 2 uur aan het lezen van elke laatste letter op die website. Maar, soms heb je op vorige geklikt, nog voor je de website goed hebt bekeken.

Uiteraard wil jij de succesvolle website zijn waar men meteen mee ‘klikt’,



Maar hoe kan je daarvoor zorgen?

Terwijl we mensen vaak nog een kans geven voorbij de eerste indruk, is dat bij websites niet het geval. Het is dus cruciaal dat je website een goede eerste indruk maakt als je succesvol wil zijn in de online wereld.

Althans is dit niet zo moeilijk als je zou denken. Net als je in de echte wereld een goede indruk kan maken met een stijlvolle outfit en mooi gekamde haren, kan je website net hetzelfde doen door rekening te houden met de volgende puntjes.

Een Succesvolle Website in de Ogen van Google en Je Ideale Klant.

Google Analytics toont ons dat succesvolle websites met een goede eerste indruk (landingspagina), drie tot vier maal zo succesvol zijn als de gemiddelde website.

Omdat dit zo’n groot verschil is ontwikkelde Google een systeem om websites te beoordelen. Zo kunnen ze hun gebruikers betere resultaten bieden.

Hieruit kunnen wij leren hoe succesvol onze eigen website is - en hoe we die succesvoller kunnen maken.

Elke website word beoordeeld op de ervaring die de bezoekers erop hebben.
Hiervoor let Google op de volgende criteria:


  1. Hoe lang blijft elke bezoeker gemiddeld op de pagina?
  2. Neemt de bezoeker acties op de pagina?
  3. Is de pagina content gerelateerd aan de zoekopdracht van de bezoeker?
  4. Surft de bezoeker na zijn eerste bezoek terug naar je website?
Websites die goed scoren in deze criteria worden hoger weergegeven op google en duiden in het algemeen om een succesvollere website en ervaring voor uw klant.

Het is logisch om goed te willen scoren op deze criteria, om een succesvolle website te willen. Maar hoe begin je daar in godsnaam aan?!

Ik heb het hieronder voor je uitgelijnd in 5 makkelijk te volgen punten:

Focus: Ken je klant

Terwijl het onmogelijk is om op iedereen een goede indruk te maken, is het heel makkelijk om dat te doen op een specifiek persoon - als je weet wat die persoon belangrijk vindt.

Daarom is de belangrijkste regel voor het maken van een succesvolle website:


“Ontwerp met je klant in gedachten, richt het licht op hen.”


Voor we dit kunnen doen moeten we  exact weten wie onze klant is. Bij Chuck, hebben we liever meer klantenonderzoek gedaan dan te weinig. Maar de volgende drie vragen aan jezelf stellen, is een goede start.

  1. Wat is het probleem waar je klant absoluut gek van word?
  2. Waar droomt je klant stiekem van? (in relatie tot dit probleem)
  3. Aan de hand van welke criteria maakt je klant beslissingen?
We weten nu exact op wie we onze eerste indruk moeten maken. Het is zelfs geen slecht idee deze denkbeeldige klant ook een naam te geven.  Hoe specifieker het beeld wordt dat we van onze klant hebben,  hoe makkelijker het zal zijn hem aan te spreken op die manier dat hij wil.

Design: Look sharp

Net als een persoon in de eerste plaats succesvol overkomt door zijn look, is dat ook zo bij een succesvolle website.

Maar een "succesvolle look", betekend voor veel mensen iets anders. Er is een reden dat de website van Fiat en Ferrari er volledig anders uit zien. Ze verkopen beide auto’s, maar aan een zeer andere klant. Dit vertaalt zich naar twee zeer verschillende huisstijlen.

Het ontwerpen van een klantgerichte huisstijl begint met een origineel logo, waar de rest van de huisstijl uit voort groeit. Om hier meer over te leren leest u best ons vorige artikel over exact dit onderwerp.

Copy: Praat met je klant

Bij het plaatsen van tekst op je  succesvolle website, heb je snel de neiging je bezoekers alles over je bedrijf te vertellen. Te laten zien hoe geweldig je bent in wat je doet. Maar hierbij denken we weer teveel aan onszelf, en te weinig aan onze klant.

Als we enkel over onszelf vertellen, praten we tegen de klant. Een goede indruk krijgen we door met de klant te praten, hem rechtstreeks aan te spreken.

Laten we even een schilderszaak als voorbeeld nemen:

FOUT :                  “Wij zijn een familiebedrijf dat houdt van schilderen!" 
JUIST :                  “Moet je huis deze week nog geschilderd worden?”

Wanneer we een vraag stellen die de klant persoonlijk aanspreekt, openen we een gesprek. Iets dat niet gebeurd als we enkel iets over onszelf zouden vertellen. Ook al kan onze klant niet letterlijk antwoorden op die vraag, zal hij willen weten wat je nog te vertellen hebt. Omdat het over hem persoonlijk gaat, en wie hoort nu niet graag over zichzelf?

Ervaring: creëer een pad

De meeste websites zijn niet meer dan een infobrochure, die je op je laptop kan bekijken. We weten ondertussen wel waarom dit fout is, (licht op onszelf i.p.v. de klant,) maar wat doen we dan?

We willen van je website één geheel maken waarin de klant het centrale onderdeel is. We willen je website zodanig vormgeven dat de klant nooit zal moeten zoeken naar iets, maar alle info gepresenteerd krijgt op de manier dat hij het wil.

Dit is iets dat de meeste websites wel juist doen. Ze beginnen met wat algemene info, dan komt er een “over ons”- en “product”-pagina, waarna ze eindigen bij een “contact”-pagina.

Dit hele idee ook nog eens op de klant richten, aan de hand van ons eerder onderzoek (drie vragen), maakt een bezoek aan je website een onvergetelijke ervaring.

Content: Zorg dat je website leeft

Als je het eerdere advies volgt zal je al snel die website ontwikkeld hebben waarop elke bezoeker gewoon wil blijven. Eens ze die beslissing gemaakt hebben, is het natuurlijk belangrijk dat dit mogelijk is. Je wil dat je klant genoeg te bekijken heeft. Schrijf een blog, upload recente foto’s, deel reviews van klanten, maak iets interactiefs,…

Een site die up-to-date blijft en leeft, schept vertrouwen en geeft een professionele indruk aan de klant. Moest je je zogen maken dat je website verouderd is, kan je altijd even dit artikel lezen.

Voila,

Nu weet je ook exact, stap voor stap, hoe wij onze websites zo succesvol maken.

In ons portfolio, kan je enkele voorbeelden zien van sites die we maakte aan de hand van deze principes. Wanneer je deze principes in actie ziet, zal je begrijpen wat een effectieve website is - waar je potentiële klanten iets aan hebben.

Elk website die wij ooit maakte voldoet aan deze principes.

Voor jouw gemak hebben we websites beschikbaar gemaakt in de vorm van pakketten. Elk pakket is geschikt voor een ander soort onderneming.

[Bekijk onze website pakketten]

Gerelateerde artikels

Momenteel geen gerelateerde artikels... Kijk eens op het overzicht.


[x] sluiten

KRIJG 5 GRATIS SOCIAL MEDIA TOOLS

Laat je e-mail achter en wij sturen je direct een PDF op.