Wil je tot 2.8 keer zoveel lezers op je nieuwsbrief?

door Gianni Reusens | 04/10/2017

Als ondernemer in 2017, maak je hoogstwaarschijnlijk gebruik van e-mailmarketing. Het is de makkelijkste manier om een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken. Die stuk voor stuk geïnteresseerd zijn in jou. Daarbovenop is het ook nog spotgoedkoop!

Deze mails;
  • Trekken je sales rechtstreeks de hoogte in
  • Houden je klanten betrokken bij je bedrijf
  • Boosten je websiteverkeer en populariteit
En nog veel meer…

Maar dit gebeurt natuurlijk enkel wanneer je mails gelezen worden. Bij Chuck proberen we het openingspercentage van onze mails daarom ook zo hoog mogelijk te krijgen. Met 56.42% zitten we zeker nog niet aan perfectie, maar toen de algemene cijfers hiervan enkele weken geleden uitkwamen, was ik in shock...

Slechts 20.97% van alle marketingmails worden geopend!

Maak jij deel uit van dit gemiddelde? Dan leer ik je in deze blogpost hoe jij met één simpel trucje kan garanderen dat je volgende e-mail dubbel zoveel gelezen wordt.

Mailmarketing is niets nieuws, het wordt al gebruikt sinds we de mogelijkheid hedden om iets te versturen, enkel de manier waarop is veranderd. Wat je nu kan bereiken met een paar clicks, kostte enkele decennia terug nog massaal veel werk… gelukkig hoeven we nu niet meer met papieren brieven te werken.

Het gemak dat deze hedendaagse technologie meebrengt, maakt ons echter nonchalant…

1 op 5 mensen leest mijn e-mail? Dat is oké…”

Maar zou dit oké zijn als je een ondernemer in 1960 was?
Toen bracht hetzelfde concept enorme kosten mee aan productie, post en personeel.

Wanneer je net zoveel geld, tijd en energie gespendeerd hebt aan het opmaken en versturen van je brieven, is het ontoelaatbaar dat 4 van je 5 ontvangers deze genadeloos in de vuilbak gooien, zonder nog maar een woord te lezen…

Bij gevolg bedacht men technieken die garandeerde dat hun brief gelezen werd.
Technieken die iedereen vandaag vergeten is, maar jij kan gebruiken om je mailmarketing dubbel zo effectief te maken.

Wat mensen doet lezen

Of beter gezegd, wat doet mensen niet lezen?

Wat men in 1960 doorhad, is dat de brief die jij stuurt, niet de enige is in je ontvanger zijn brievenbus. Zijn brievenbus is gevuld met brieven van vrienden en familie, rekeningen en officiële documenten, maar vooral… kilo's reclame!

Je ontvanger neemt al die brieven uit zijn bus, gaat ermee boven de vuilbak staan, en alles dat eruit ziet als reclame gaat er recht in. Dat is hoe mensen zijn.

Wat hij overhoudt in zijn hand, zijn de brieven die aan hem persoonlijk gericht zijn.

Dit werkt net hetzelfde bij e-mails, alle reclame (of beter gezegd spam) wordt direct verwijderd, en men blijft over met de persoonlijke berichten. Dat is het geheim… goede reclame, ziet er niet uit als reclame.

Het ziet eruit als een persoonlijk bericht.
Dus, hoe zorgen we hiervoor?

1. Hou het onderwerp simpel

Het voor de hand liggende idee zou zijn om een killer headline als onderwerp voor je mail te nemen, om zo aandacht te trekken. Ondanks de effectiviteit van een goede headline, roept het ook “reclame!” naar de ontvanger toe.

In de plaats daarvan gebruik je beter een droog en zakelijk onderwerp, zoals je zou doen wanneer je een vriend mailt. Hou je meesterlijke headline voor wanneer men de mail opent.

2. Spreek je lezer persoonlijk aan

Net als wanneer je naar je vrienden stuurt, begin je de mail met je ontvanger persoonlijk aan te spreken. Dit kan zo simpel zijn als “hey *naam*, alles goed?”. Als mensen horen we niets liever dan onze eigen naam, het maakt een bericht persoonlijk en relevant.

Om dit te kunnen doen is het dan ook belangrijk dat je de voornamen van je ontvangers hebt, vraag die daarom altijd samen met hun e-mailadres.

Deze persoonlijkheid trek je best door het gehele bericht. Als je je ontvanger persoonlijk aanspreekt, maar dan volgt met het meest onpersoonlijke sales bericht ooit, valt het snel op dat je zijn naam enkel gebruikte om aandacht te trekken.

Dit breekt alle vertrouwen, en de volgende keren dat je hem persoonlijk aanspreekt, is het alle effect verloren. Blijf persoonlijk.


3. Stuur nooit mails, om mails te sturen

Zorg er steeds voor dat je niet teveel mails stuurt. Niets roept harder “SPAM!” dan een mailbox vol berichten van dezelfde afzender.

Je stuurt beter 1 of 2 mails per maand die gelezen worden, dan 20 die rechtstreeks de prullenmand in gaan.

Het is niet de bedoeling dat je dit gaat uittellen, neem als regel dat je enkel mails verstuurd als je echt iets wil vertellen. Nooit omdat je denkt dat je deze week nog een mail moet versturen.

Conclusie

Door deze richtlijnen te volgen, worden onze, en de mails van onze klanten consistent meer geopend en gelezen. We weten dat ze bij jou hetzelfde resultaat zullen opleveren.

Probeer het uit, ervaar het resultaat, en vul dan hieronder je gegevens in om ook onze mails te ontvangen, gevuld met waardevolle content als deze.

Als bonus voor nieuwe abonnees geven we onze persoonlijke online tool-kit vrij. In deze gids gaan we over de gratis tools die wij dagelijks gebruiken om online aanwezig te blijven zonder moeite.

Voor deze tools investeerden wel talloze werkuren in het ontwikkelen en plannen van onze online aanwezigheid. Vandaag bereiken we dezelfde doelen in geen uren, maar minuten. Allemaal dankzij deze tools.

Ze maken ons leven makkelijker en onze portefeuille dikker, terwijl ze 100% gratis zijn voor jouw.

Waar je ze vindt en hoe je ze direct en zonder moeite kan beginnen gebruiken hebben we voor jouw uitgelijnd in deze korte e-book.

Gebruik hem verstandig…

Gerelateerde artikels

Opgepast! 5 noodsignalen bij een verouderde website

Lees artikel

Branding
Design
30/09/2017

[x] sluiten

KRIJG 5 GRATIS SOCIAL MEDIA TOOLS

Laat je e-mail achter en wij sturen je direct een PDF op.